OKUL REHBERLİK SERVİSİMİZİ TANIYALIM

29.03.2016 1392

OKUL REHBERLİK SERVİSİMİZİ TANIYALIM 


 

 

1)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Nedir?

Rehberlik ve Psikolojik Danışma kendimizi anlamamızı, problemlerimizi rahat bir şekilde çözebilmemizi gerçekçi kararlar alabilmemizi, kapasitelerimizi kendimize uygun seviyede ayarlayabilmemizi, çevremize dengeli ve sağlıklı bir şekilde uyum sağlayabilmemizi böylece kendimizi gerçekleştirebilmemizi sağlamak için uzman kişiler tarafından bireye yapılan psikolojik yardımlardır.

2)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Ne Değildir?

*       Rehberlik çocuğun elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değildir.

*       Rehberlik öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak, problemlerini çözmek için doğrudan yardım yapma değildir.

*       Rehberlik öğrenciye öğüt vermek, telkinde bulunmak, tavsiye yapmak değildir.

*       Rehberlik öğrencilere test uygulamak, anket yapmak, fiş doldurmak dosya tutmak gibi rutin işler değildir.

*       Rehberlik okulda disiplini sağlama, öğrencileri tehdit etme, kontrol altında bulundurma, onları yargılama işi değildir.

*       Rehberlik idarenin istek ve arzularını öğrencilere dayatmak, öğrenci ile okul idaresi arasında aracılık etmek işi değildir.

*       Rehberlik öğrencilerin devamsızlıklarını incelemek, karne yazmak sekreterlik yapmak değildir.

*       Rehberlik öğrenciyle ahbaplık etmek, sohbet yapmak, dertleşmek değildir.

*       Rehberlik bilgi vermek, ikna etmek inandırarak ve önderlik ederek çocukların davranışlarını etkilemek değildir.

 

 

3)Psikolojik Danışman Kime Denir?


Psikolojik danışman, üniversitelerin Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, bölümlerinden mezun olan ve dört yıllık lisans eğitimi alan kimselerdir. Genellikle okul ortamında çocuk ve ergenlerin, eğitim, öğrenme ve gelişim sorunlarıyla uğrasan yardım mesleğidir. Bölüm mezunlarına Psikolojik Danışman veya Rehber Öğretmen unvanı verilir.

Psikolojik danışmanların, hizmet verdiği kimseler hasta kimseler değildir. Bunlara danışan denir. Psikolojik danışmanlar, okulda ve hayatta başarısız ve uyum güçlüğü gösteren öğrencilerle ve onların aileleriyle görüşür, bireysel ve grup danışmaları yapar, testler uygular ve sorunların kaynağını ortaya çıkarmaya çalışır. Birey ve öğrencilerin, kişilik, yetenek ve ilgilerine uygun programlara yönelmelerine yardımcı olur.

4)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Dayandığı Temel İlkeler

a)Her birey seçme özgürlüğüne sahiptir.

Rehberlik, bireye seçme özgürlüğü tanıyan çevrelerde var olabilir. Rehberliğin görevi, bireyin bu özgürlüğünü kullanabilmesi için seçenekleri algılayabilmesine ve doğru tercihler yapmasına yardımcı olmaya çalışmaktır.

b)İnsan Saygıya Değer Bir Varlıktır.

"Rehberlik ve Psikolojik Danışma Birimi" bütün öğrencileri eşit kabul eder, değer verir ve özen gösterir. ÇÜNKÜ İNSAN DEĞERLİDİR.

c)Rehberlik Hizmetlerinde Gönüllülük Esastır.

Rehberlik hizmetleri, birinci derecede bireyi hedef alır. Bireyin iç dünyasının daha iyi anlaşılması amacını güden hizmetlerdir. Bu nedenle bu hizmetten yararlanmak kişinin isteğine bırakılmalıdır.

d)Rehberlik Hizmetleri Bir Süreçtir.

Gelişim doğumdan ölüme kadar devam eden bir süreçtir ve bu süreçte her gelişim basamağının kendine özgü görevlerinin yerine getirilmesinde bireyler zaman zaman yardıma ihtiyaç duyabilirler. Bu nedenle rehberliği sadece belli yaş dönemlerine özgü bir hizmet olarak görmemek, ihtiyacı olan herkese hangi gelişim döneminde bulunursa bulunsun yardım sağlamak gerekir.

e)Rehberlik ve Psikolojik Danışma da gizlilik esastır.

Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Hizmetlerinin verilişi sırasında danışanın mahremiyetine saygı duyulur, onun sırlarını saklamaya özen gösterilir. Psikolojik danışma durumlarında danışmanın sağladığı güven ortamı içinde danışan bazen kendisine itiraf etmediği, söyleyemediği yaşantılarını danışmanla paylaşabilir.

f)Rehberlik Tüm Öğrencilere Açık Bir Hizmettir.

Rehberlik yardım isteyen tüm bireylere yapılan bir yardımdır.

5)Çözüm Alanlarına Göre Rehberlik

a)Eğitsel Rehberlik

Her öğrenciye, kendine özgü yetenek, ilgi, meslekî değer, başarı ve motivasyonu oranında eğitim-öğretim uygulamalarıyla uyum sağlaması, özelliklerine ve gelişimine uygun programlara yönelmesi için gerekli hizmetler verilir. Bu hizmetler;

a) Öğrencileri okula, okuldaki alanlara, çeşitli etkinliklere, yeni durumlara alıştırma ve yönlendirme,

b) Öğrencilerin etkili öğrenme ve çalışma becerileri geliştirmelerine yardım etme,

c) Öğrencilerin motivasyonlarını destekleme ve artırma,

d) Özelliklerine uygun üst öğrenim kurumlarına yönlendirme olarak ele alınır.

 

b)Mesleki Rehberlik

 

Eğitim sürecinde her öğrenciye; meslekî tercih yapması, kendine uygun mesleğe yönelmesi, iş yaşamına ve mesleğe hazırlanması için gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri verilir. Bu hizmetlerde aşağıdaki hususlar temel alınır:

a) Hizmetler bir süreç olarak ele alınır, okul öncesi eğitim ve ilköğretimin başlaması ile birlikte bu hizmetler verilir.

b) Hizmetlerde öğrencinin içinde bulunduğu gelişim dönemi ve bireysel özellikleri dikkate alınır.

c) Öğrenciye ve velisine; öğrencinin özellikleri, iş dünyası, meslekler ve bunları edinme yollarına ilişkin güncel bilgiler sistemli olarak aktarılır.

d) Öğrenci, bir meslek alanı veya mesleği seçme baskısı altında bırakılmaz.

 

c)Bireysel Rehberlik

 

Öğrencinin bireysel ve sosyal gelişimini desteklemek, duygusal sorunlarında yardımcı olmak üzere gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri verilir. Bu hizmetlerde aşağıdaki hususlar temel alınır:

a) Öğrencilerin davranış, duygu, düşünce ve tutumlarına karşı duyarlık gösterilerek gizlilik ilkesine özellikle dikkat edilir.

b) Bireysel rehberlik etkinliklerinde öğrencilerin kendilerine ilişkin farkındalık düzeyini yükseltmelerine yardım edilir.

c) Öğrenci herhangi bir sorun ifade ettiğinde, bu alanda psikolojik danışmanın vereceği hizmet, öğrencinin sorununu onun adına çözmesi anlamına gelmez.

d) Öğrenci, sorununu çözme sorumluluğunu üstlenmek durumundadır. Psikolojik danışman, öğrenciyi sorununu çözme çabasında, alanın bilimsel yöntemlerine göre destekler.

e) Psikolojik danışma uygulamalarında, uygulamacının psikolojik danışma formasyonuna sahip olması esastır.

f) Bireysel rehberlik; öğrencilerin sorunlarına yardımın yanı sıra, onların kişilik ve sosyal gelişimlerine ve olgunlaşmalarına destek olmayı ve bu amaca yönelik düzenlenmiş bireysel ve grup etkinliklerini de içerir.

 

6)Rehberlik Servislerinde Hangi Hizmetler Verilir?

 

 

a)      Psikolojik Danışma Hizmetimiz

 

Öğrencinin karar verme ve problem çözme ihtiyaçlarını karşılayarak gelişim ve uyumunu sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla öğrenciyle yüz yüze kurulan psikolojik yardım ilişkisidir.

 

b)     Oryantasyon Hizmetimiz (Yeni Ortama Alıştırma)

 

Bu hizmet bir okula yeni başlayan öğrencilere, eğitim yılı başında, okulu, kurallarını, işleyişini tanıtmak, okul ve o çevrede ihtiyaçlarını nasıl karşılayacakları hakkında bilgi vermek ve böylece yeni girdikleri ortama kısa sürede alışmalarına yardımcı olmak üzere yapılan çalışmalardır.

 

c)      Bireyi Tanıma Hizmetimiz

 

Öğrencimizin gelişimine ve uyumuna yardımcı olabilmek için onu tanımak gerekir.

Öğrenciyi tanımada amaç, öğrencinin kendini tanıması, kendi özellikleri hakkında bilinçlenmesi, kendini zayıf ve kuvvetli yönleriyle görüp kabul etmesini sağlamaktır.

Tanıma hizmetlerinde en önemli görev sınıf öğretmenine düşer.

 

d)     Bilgi Toplama ve Yayma Hizmetimiz

 

Öğrencimizin gerek duyabileceği her türlü bilgiyi onun yararlanmasına sunmak için yapılan çalışmalardır.

 

e)      Yöneltme ve Yerleştirme Hizmetlerimiz

 

Öğrencimizin kendine uygun bir eğitim kurumuna, branşa, işe ya da mesleğe yönelmesi ve o konuma yerleşmesi için yapılabilecek yardım hizmetleridir.

 

f)       İzleme ve Değerlendirme Hizmetimiz

 

Yapılan önceki hizmetlerin bir devamı gibi düşünülebilir. Psikolojik danışma yardımı alan öğrencimizde bu hizmetin sonucu beklenen değişiklik gerçekleşmiş midir?

 

g)Müşavirlik (Konsültasyon) Hizmetimiz

 

Okuldaki rehberlik uzmanının, öğretmen ve yöneticilerin ortak bir rehberlik anlayışı kazanmaları, bu alanlardaki bilgi ve becerilerini artırmaları için onlara yardımcı olmasıdır.

 

 

                                                                                                                                                                                                       Rehberlik Servisi

 

 

 

 

 

 

 

İLETİŞİM

Adres:
Mustafa Kemal Paşa Mahallesi 10. Yıl Caddesi No21 Arnavutköy/İSTANBUL İETT 36 HT Arnavutköy Hadımköy Haraççı Minibüsleri İle Okula Ulaşım Sağlanabilir


Telefon
(212) 597 0049


e-Posta Göndermek İçin Tıklayın